Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do kontaktu
  • A
  • A+
  • A++
facebook linked in flaga polski  flaga polski
  • Strona Główna
  • Aktualności
  • O BCU
    • Ogólne informacje
    • Co nas wyróżnia?
    • Kogo szkolimy?
    • Obszary działalności
    • Rada BCU
    • Opinie i recenzje
    • Artykuły
    • Konkurs
    • Baza wiedzy BCU
    • Turniej kulinarny
    • Turniej kelnerski
  • Szkolenia
    • Rodzaje szkoleń
    • Harmonogram szkoleń
    • Rekrutacja
    • Relacje z przeprowadzonych szkoleń
  • Zgłoszenie na szkolenie
  • Kontakt
  • Strona Główna
  • Aktualności
  • O BCU
    • Ogólne informacje
    • Co nas wyróżnia?
    • Kogo szkolimy?
    • Obszary działalności
    • Rada BCU
    • Opinie i recenzje
    • Artykuły
    • Konkurs
    • Baza wiedzy BCU
    • Turniej kulinarny
    • Turniej kelnerski
  • Szkolenia
    • Rodzaje szkoleń
    • Harmonogram szkoleń
    • Rekrutacja
    • Relacje z przeprowadzonych szkoleń
  • Zgłoszenie na szkolenie
  • Kontakt
Strona główna
  1. Niepubliczne Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa w Tarnowie
  2. O BCU
  3. Artykuły
  4. Podstrony

Podstrony

  • artykul

Oczekiwania pracodawców wobec absolwentów szkół kształcących w zawodach związanych z sektorem HoReCa.

Krzysztof Wierzba - Polska Akademia Sztuki Kulinarnej

W ostatnich latach na rynku pracy zaszły duże zmiany. Rozwój gospodarczy oraz zmiany demograficzne spowodowały, że poziom bezrobocia znacząco zmniejszył się, a pracodawcy w większym stopniu zaczęli odczuwać braki kadrowe.

Duże zmiany spowodowała również ,,Pandemia COVID-19”, która miała ogromny wpływ na gospodarkę światową, w tym również na rynek pracy w gastronomii. Zmiany, które zaszły w trakcie tego kryzysu, wciąż odczuwane są na całym świecie. W miarę jak świat powoli wraca do nowej normalności, rynek pracy zmierza w nowym kierunku. Dla poszukujących pracy oznacza to zarówno wyzwania, jak i szanse.

Oczekiwania pracodawcow HoReCa

Wszystkie te czynniki, spowodowały zmianę oczekiwań pracodawców wobec potencjalnych pracowników, których to by chcieli zatrudnić w swojej firmie.

Pracodawcy obecnie, wyżej cenią doświadczenie niż wykształcenie kierunkowe. Oczywiście wykształcenie jest mile widziane przez pracodawców, aczkolwiek jego brak nie stanowi już takiej jak dawniej bariery w podjęciu pracy w gastronomii. Pracodawcy skłaniają się ku myśli, iż doświadczenie na stanowisku pracy jest znacznie lepszym atutem niż nawet najlepsza wiedza teoretyczna, ponieważ solidne doświadczenie nie tylko wiąże się z lepszymi umiejętnościami zawodowymi, ale także z lepszą organizacją pracy (pracownik szybciej odnajduje się na stanowisku pracy i potrafi łatwiej zaadoptować się do nowych zadań i wymagań).

Wchodząc głębiej w to zagadnienie, nasuwa się wniosek, że idealnym pracownikiem byłaby osoba z solidną znajomością teorii oraz z dużymi umiejętnościami praktycznymi.

Pracodawcy średnio oceniają kompetencje absolwentów, z którymi mieli do czynienia w swoich lokalach. Najsłabiej, w ich opinii, wyglądają praktyczne umiejętności zawodowe. Poza tym, zwracają uwagę, że absolwenci nie są przygotowani do kontaktów z pracodawcą - nie dbają o strój, punktualność, prezentację swojej osoby. Podczas gdy pierwszy kontakt często decyduje o przebiegu dalszej współpracy. Podobne zastrzeżenia pojawiły także w odniesieniu do praktykantów, którzy często nie wykazują należytego (a nawet minimalnego) zaangażowania w praktykę. Ze szkodą dla siebie, gdyż, jak wskazują respondenci, praktykanci, którzy wykażą się predyspozycjami do zawodu, pracowitością i otwartością na wiedzę, mogą często liczyć na zatrudnienie w zakładzie, w którym odbywali praktyki zawodowe.

Często pojawiają się według pracodawców, duże rozbieżności co do ich oczekiwań a praktycznych umiejętnościach absolwentów szkół kształcących w zawodach związanych z sektorem HoReCa. Teoria, nawet w najwyższym stopniu wyuczona, niestety przeważnie nie przekłada się na umiejętności praktyczne jej zastosowania. Również ważnym aspektem jest to, iż programy szkoleniowe według których uczy się w szkołach, nie nadążają za nowymi trendami i technikami stosowanymi na co dzień w zakładach gastronomicznych.

W obliczu problemów rekrutacyjnych z którymi zmagają się pracodawcy, kształcenie zgodne z potrzebami rynku pracy nabiera jeszcze większego znaczenia.

Dziś szkoła stoi przed wieloma wyzwaniami, a jednym z nich jest podążanie i właściwe odpowiadanie na wymagania zmieniającego się rynku pracy. Trzeba jednak pamiętać, iż nie każdy uczeń ma predyspozycje, aby zostać dobrym pracownikiem tego wymagającego sektora gospodarki jakim jest gastronomia i hotelarstwo.

Należy pamiętać, że efektywność kształcenia to nie tylko dobra oferta edukacyjna szkoły, ale również odpowiedni wybór ścieżki kształcenia przez ucznia.

Zawody gastronomiczne należą do jednych z najchętniej wybieranych przez uczniów. Niestety, wiele osób podejmuje decyzję o kierunku kształcenia przypadkowo, kierując się namowami rodziców, czy też przekazem medialnym (popularne programy kulinarne). Jak wynika z wielu badań i ankiet, rozczarowanie pojawia się zazwyczaj po zetknięciu z realiami pracy w kuchni, czyli na praktykach. Szacuje się, że około 1/3 uczniów kształcących się na kucharzy bądź techników żywienia i usług gastronomicznych żałuje decyzji o wyborze zawodu i szkoły.

W gastronomii niezwykle ważne są predyspozycje do zawodu, dlatego tak ważny jest świadomy wybór kierunku kształcenia, zgodny z zainteresowaniami potencjalnych kandydatów.

Wszyscy pracodawcy oczekują od przyszłych pracowników kompetencji, która podlega wyszkoleniu tylko do pewnego stopnia. Osoba kończąca szkołę zawodową w zawodzie kucharza czy technika żywienia i usług gastronomicznych powinna mieć opanowany kanon. Pracodawcy oczekują bowiem od pracowników podstawowych umiejętności i wiedzy przedmiotowej, które można później rozwijać. Kompetencje miękkie często postrzegane są jako ważniejsze niż te stricte zawodowe.

Wśród kompetencji miękkich pracodawcy najwyżej cenią pracowitość i otwartość na wiedzę. Pracodawcy podkreślają, że praca w gastronomii nie należy do lekkich: wymaga sprawności fizycznej, pracy w godzinach nocnych, weekendy i święta, często w sytuacjach stresowych. Dlatego tak ważny jest zapał do pracy i chęć samokształcenia się.

Wielu pracodawców uważa, że jeśli osoba wykazuje chęci do pracy i ma zapał do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji, to już stanowi materiał na bardzo dobrego pracownika. Umiejętności praktyczne oraz otwartość na wiedzę chęć dokształcania, próbowania, eksperymentowania z nowymi technikami, jest kluczowe, aby rozwijać się zawodowo.

Znajomość języków obcych to atut, a nie wymóg. Rekrutując na stanowisko kucharza, pracodawcy nie przykładają wielkiej wagi do znajomości języków obcych, lecz już dla pracowników serwisu obecnie to absolutny wymóg.

W obecnych realiach. współpraca pracodawców ze szkołami ogranicza się do organizacji praktyk. Tylko sporadycznie pojawiają się sytuacje, kiedy współpraca szkół i pracodawców wyszła poza organizację praktyk.

Pracodawcy przeważnie nie są włączani w konsultację programu praktyk. Otrzymują go ze szkoły i, jak sami mówią, „elastycznie” dostosowują do realiów pracy w swoich zakładach. Sami pracodawcy również z rzadka odwiedzają szkoły i dlatego nie są w stanie ocenić, jak wyglądają pracownie i jakie tam zgodnie z programem zdobywają doświadczenia młodzi adepci.

Według pracodawców, szkoła musi zadbać o to, aby uczyć zgodnie z najnowszymi trendami, co nie zawsze idzie w parze z obowiązującym programem nauczania. Pracodawcy zaangażowani we współpracę ze szkołami wyraźnie widzą konieczność dokształcania nie tylko młodych ludzi, ale również nauczycieli. Chodzi o to, aby grono pedagogiczne dysponowało nie tylko wiedzą teoretyczną (która niestety w wielu przypadkach już się zdezaktualizowała), ale przede wszystkim praktyczną. Wtedy bowiem będzie w stanie zainteresować uczniów zawodem. Poza tym w szkołach powinni regularnie pojawiać się doświadczeni pracownicy gastronomii, którzy nie tylko podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, ale zainspirują uczniów do kariery w gastronomii.

Dostępne prognozy, zarówno krótko, jak i długoterminowe wskazują, że sytuacja w branży będzie się nadal poprawiała, powinna rosnąć liczba pracujących w gastronomii. Niemniej już teraz w wielu miejscach pojawiają się problemy z rekrutacją kompetentnych pracowników. Liczba ofert pracy przewyższa liczbę chętnych do pracy w zawodzie, co powoduje, że wiele stanowisk pozostaje nieobsadzonych.

 

Odpowiedni ludzie w gastronomii to klucz do sukcesu każdego zakładu. Pracownicy potrzebni są na każdym etapie od produkcji, przez logistykę, serwowanie potraw, sprzątanie czy magazynowanie. Nawet jeśli prowadzi się niewielki lokal, jedna osoba nie jest w stanie wykonywać tych wszystkich czynności naprawdę dobrze.

Zaufani i dobrze wyszkoleni pracownicy to zatem podstawa każdego działającego lokalu. To oni pomogą pracodawcom w trudnych chwilach, zmotywują, gdy brakuje sił, przypilnują restauracji, kiedy właściciel bądź menedżer będą na urlopie. Źle dobrani pracownicy potrafią za to przysporzyć kłopotów. Zbudowanie zgranego i zaufanego zespołu jest jednym z głównych wyzwań dla właścicieli restauracji, a także menedżerów.

Nie uda się to jednak, bez odpowiedniego podejścia i przygotowania nauczycieli, którzy jako pierwsi mają styczność z młodymi, przyszłymi pracownikami gastronomii. To właśnie grono pedagogiczne powinno dążyć do ciągłego samokształcenia się i zarażać swoim entuzjazmem swoich podopiecznych, nakierowując ich na różnego rodzaje dodatkowe kursy czy szkolenia podnoszące ich wiedzę zarówno teoretyczną jak i praktyczną, która wybiega poza ramy niezbyt aktualnych programów nauczania zawodowego.

§.1 Postanowienia Ogólne

  1. Administratorem danych jest Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Tarnowie z siedzibą w ul. Jana Kochanowskiego 32, 33-100 Tarnów, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców pod numerami NIP: 8731567323, REGON: 001105238 (zwanym dalej Usługodawcą).
  2. Ochrona danych odbywa się zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a ich przechowywanie ma miejsce na zabezpieczonych serwerach.
  3. Szanujemy prawo do prywatności i dbamy o bezpieczeństwo danych. W tym celu na naszej stronie jest używany m.in. bezpieczny protokół szyfrowania komunikacji (Certyfikat SSL).
    Dane osobowe podawane w formularzach na naszej stronie internetowej są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.
  4. Podanie swoich danych i zgoda na ich przetwarzanie jest zawsze dobrowolne.
  5. Brak zgody na przetwarzanie danych może uniemożliwić poprawną realizację usług świadczonych drogą elektroniczną.

§.2 Administrator danych

  1. Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli kontaktujesz się z nami za pomocą formularza kontaktowego lub formularza zapisów na szkolenie to przetwarzamy Twoje dane jak: imię, nazwisk, adres e-mail, numer telefonu, adres IP.
  2. Dane osobowe przetwarzane są:
    a) zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych
    b) zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności
    c) w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną
    d) w zakresie i celu niezbędnym do wypełnienia uzasadnionych interesów (prawnie usprawiedliwionych celów), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą: w zakresie i celu zgodnym ze zgodą wyrażoną przez Ciebie jeśli kontaktujesz się z nami za pomocą formularza kontaktowego lub formularza zapisów na szkolenie.
  3. Każda osoba, której danymi administrujemy ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Urząd Ochrony Danych).
  4. Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  5. Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
  6. Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
  7. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
  8. Usługodawca nie udostępniania danych osobowych innym podmiotom aniżeli upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa.
  9. Wdrożyliśmy kontrolę dostępu do danych osobowych dzięki czemu minimalizujemy skutki ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa danych.
  10. Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie zatrudnione w naszej firmie lub osoby oraz podmioty z którymi ściśle współpracujemy (na podstawie odrębnie zawartych umów o przetwarzaniu danych zgodnych z naszą polityką prywatności) tylko i wyłącznie w celu niezbędnym do bieżącej obsługi Klientów drogą elektroniczną.

§3. Pliki cookies

  1. Witryna www.bcu-gastronomia.pl używa plików cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.
  2. Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
    a) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
    b) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.
  3. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej. Instrukcja zarządzania plikami cookies jest dostępna na stroniach internetowych wydawcy przeglądarki, z której się korzysta.
  4. Dodatkowe dane osobowe, jak adres e-mail, zbierane są jedynie w miejscach, w których użytkownik wypełniając formularz wyraźnie wyraził na to zgodę. Powyższe dane zachowujemy i wykorzystujemy tylko do potrzeb niezbędnych do wykonania danej funkcji zgodnie z naszą polityką prywatności.

W ramach Niepublicznego Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa w Tarnowie (BCU) realizowane będą min. 15-sto, 30-sto oraz 120-sto godzinne szkolenia otwarte, o charakterze zawodowym/branżowym, adresowane do grup takich jak osoby dorosłe, osoby młode (uczniowie i studenci) oraz nauczyciele kształcenia zawodowego z terenu całej Polski.

Wszystkie szkolenia realizowane w ramach BCU będą miały na celu rozwój umiejętności zawodowych w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa, w tym umiejętności związanych z zieloną i cyfrową transformacją, a tym samym zwiększenie dopasowania umiejętności i kwalifikacji kadry gospodarki do wymagań rynku pracy.

Slide
Szkolenia dla dorosłych
Szkolenia 30 godzinne dla osób dorosłych
(z wyłączeniem nauczycieli kształcenia zawodowego)
kończące się Branżowym Certyfikatem Umiejętności

Zgodnie z założeniami przedsięwzięcia szkolenia dla łącznie 540 osób zostaną zrealizowane w trybie stacjonarnym w siedzibie BCU w Tarnowie. Ponadto co najmniej 100 osób zostanie przeszkolonych w sposób zdalny za pomocą dedykowanej platformy zdalnego uczenia się.

 

Serdecznie zapraszamy do udziału w kursach i szkoleniach!

Rada BCU
W dniu 21 marca 2024 roku, w Tarnowie, miało miejsce inauguracyjne posiedzenie Rady Niepublicznego...
Slide
obszar I
Obszar I : działalność edukacyjno-szkoleniowa.
W szkoleniach i kursach stacjonarnych weźmie udział co najmniej 540 osób (w tym 378 kobiet i 162 mężczyzn), w trybie zdalnym co najmniej 100 osób.
obszar II
Obszar II: działania integrujące szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, uczelnie oraz sektor biznesu w ramach tzw. Trójkąta wiedzy: szkoła-uczelnia-pracodawcy.
obszar III
Obszar III: działalność innowacyjno-rozwojowa, transfer wiedzy, nowych technologii, rozwiązań z zakresu cyfrowej i zielonej transformacji, nowatorskich rozwiązań w kształceniu zawodowym. Współpraca z instytutami i ośrodkami badawczymi.
obszar IV
Obszar IV: działalność doradczo-promocyjna, w tym promocja i rozwój zawodów gastronomicznych i kelnerstwa, realizacja konkursów branżowych i turniejów dla uczniów, wspieranie szkół i uczelni w realizacji doradztwa zawodowego.

grupa młodych osób słucha mówiącego kucharza

  • Uczniów w ramach co najmniej 15 godzinnych branżowych szkoleń zawodowych potwierdzonych branżowym certyfikatem umiejętności.

  • Nauczycieli kształcenia zawodowego w ramach co najmniej 15 godzinnych szkoleń branżowych, kończących się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu szkolenia branżowego.

  • Osoby dorosłe (z wyłączeniem nauczycieli kształcenia zawodowego) w ramach 30 godzinnych szkoleń zawodowych, kończących się branżowym certyfikatem umiejętności oraz 120 godzinnych kursów zakończonych wydanym certyfikatem kwalifikacji z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej).

Strona 8 z 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
edytuj
logo BCU
Niepubliczne Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii
i kelnerstwa w Tarnowie
Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości
ul. Jana Kochanowskiego 32, 33-100 Tarnów
517 710 564
tarnow@bcu-gastronomia.pl
Szkolenia
Harmonogram szkoleń
Zapisy
Relacje z przeprowadzonych szkoleń
Dodatkowe informacje
Deklaracja dostępności
Mapa strony
Polityka prywatności
Statut BCU
Copyright 2024 © Niepubliczne Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa w Tarnowie. Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: perfekcyjneStrony.pl